The Last of Us Part 2 saa moninpelin myöhemmin tänä vuonna, mutta ei Sonyn käsistä. Pelisarjan moninpelin tuo henkiin modaaja nimeltä Speclizer, joka on aiemminkin tehnyt muokkauksia peliin. Modin on määrä ilmestyä tulevana syyskuuna, ja se julkaistaan toistaiseksi vain PC:lle.

Speclizer julkaisi noin 25 minuuttia varhaista pelikuvaa työn alla olevasta modista. Sen avulla pelaajat voivat ottaa yhteen pelisarjan hahmoilla, kuten Abbylla ja Elliellä, ja mahdollisesti muillakin hahmoilla. Video alkaa ilmoituksella, että tammikuussa 2026 alkanut kehitystyö johtaa julkaisuun syyskuussa.

Video on nykytilassaan vielä paikoin viimeistelemätön, mutta moninpeli vaikuttaa suhteellisen pitkälle kehitetyltä PvP-tilalta. Pelikuvan alkuhetket esittelevät aulajärjestelmän, kohtaamisten muodostuksen, karttoja sekä varustevalintoja. Otteluita pelataan sekä erillisellä kartalla että tarinasta poimitulla kartalla.

Speclizer on julkaissut edistymispäivityksiä säännöllisesti X/Twitter-tilillään ja YouTube-kanavallaan kehityksen alkamisesta lähtien. Esimerkiksi 13. kesäkuuta julkaistu video esittelee koulun, Seattlen ja huoltoaseman karttoja, ja toukokuussa julkaistu päivitys näytti ensimmäisen 1v1-ottelun kulkua. Muut videot paljastavat, että modaaja on harkinnut myös muiden pelattavien hahmojen, kuten Dinan, sekä asujen, kuten Ellien avaruuspuvun, lisäämistä.

Mistä kaikki sai alkunsa? Naughty Dogin oma moninpeliprojekti The Last of Us Online peruttiin loppuvuodesta 2023, ja studio ilmoitti tuolloin keskittyvänsä jatkossa yksinpeleihin. Projektin entinen ohjaaja Vinit Agarwal kertoi aiemmin tänä vuonna, että peli oli noin 80-prosenttisesti valmis, kun se peruttiin. Sonyn entinen johtaja Shuhei Yoshida puolestaan totesi viime vuonna, että hänen näkemänsä versio oli "loistava".

Peruutuksensa yhteydessä Naughty Dog kuvaili tilannetta vaikeaksi valinnaksi. "Tuotannon laajetessa kunnianhimomme valtava mittakaava kävi selväksi", studio kertoi. Sen mukaan The Last of Us Onlinen julkaiseminen ja tukeminen olisi vaatinut kaikkien studion resurssien siirtämistä jälkimarkkinointisisältöön vuosiksi eteenpäin.

The Last of Us Part 2 julkaistiin alun perin kesäkuussa 2020. Studion seuraava uusi tarina, Intergalactic: The Heretic Prophet, on yhä vailla julkaisupäivää. Alkuperäisen pelin Factions-moninpelitila keräsi uskollisen pelaajakunnan, ja monet sen faneista odottivat jatko-osan moninpeliä.