Kun kilpailija kaatuu, helppo reaktio olisi avata samppanja. Warframen kehitystiimi valitsi toisin. Pelin yhteisöjohtaja ja live ops -vastaava Megan Everett kertoo Eurogamerin haastattelussa, ettei tiimi juhli Destiny 2:n sisältöpäivitysten päättymistä vaan pitää sitä sydäntäsärkevänä uutisena.

Bungien kehittämän Destiny 2:n viimeinen suuri sisältöpäivitys Monument of Triumph julkaistiin 9. kesäkuuta. Studio ilmoitti jo toukokuussa lopettavansa pelin tulevien päivitysten suunnittelun.

"Totta puhuen se on sydäntäsärkevää. Se on järisyttävää", Everett sanoi. "En koskaan uskonut näkeväni päivää, jolloin lukisin Bungien artikkelin siitä, että Destiny 2 käytännössä ajetaan alas."

Everett korosti puhuvansa henkilökohtaisesti mutta uskoi muidenkin jakavan tunteen. "Kukaan ei juhli sitä, mitä Destinylle, sen pelaajille ja sille tarinalle on tapahtunut", hän sanoi. Hänen mukaansa peli on terve, kun sillä on kilpailijoita, ja Destinyn kehittäjät ovat tehneet upeaa työtä tilanteesta riippumatta.

Ajoitus on kiinnostava. Everett piti valitettavana sitä, että pelaajien tuki Bungielle voimistui vasta lopetusilmoituksen jälkeen. "He ovat saaneet kaiken tämän ajan paljon negatiivisuutta, ja yhtäkkiä ihmiset osoittavat kaikkea tätä tukea", hän sanoi. "Ihmisten pitää laittaa viha syrjään ja osoittaa rakkautta, koska he olisivat todella voineet käyttää sitä."

Molempia tieteissävytteisiä räiskintäpelejä on verrattu toisiinsa yli vuosikymmenen ajan, ja Everettin mukaan yhteisötiimi näkee niiden vertailuja lähes päivittäin. Hyväksi asiaksi hän ei Destinyn kohtaloa silti suostu kutsumaan.

"Mielestäni se, että on tarpeeksi samankaltaisia pelejä, jotta yhteisöt voivat tulla yhteen ja puhua molemmista peleistä, ei ole paha asia", Everett sanoi. "Olen sanonut aina, etten koskaan odota kenenkään pelaavan vain Warframea. Palaisit loppuun niin nopeasti, jos tekisit niin. Destinyn olemassaolo oli meille tervettä."

Myös muut Digital Extremesin jäsenet ovat kommentoineet asiaa. Warframen luova johtaja ja Lotusta esittävä Rebecca Ford oli ensimmäisiä, jotka kiittivät Bungien vaikutusta. Hän kutsui Destinyä "luonnonvoimaksi" ja totesi, ettei Warframea ole ilman Bungien pelien perintöä.

Taustalla painoivat kovat luvut. Bungien päätös lopettaa Destiny 2:n sisällön tuottaminen seurasi live service -räiskinnän laskevia pelaajamääriä ja tuoreen lisäosan pettymystä. Forbesin mukaan suuri osa studion henkilöstöstä ei ollut tietoinen tuen lopettamissuunnitelmista ennen julkista ilmoitusta, joten Destiny-sisällön kehitys jatkui vielä päätöksen jälkeen.

Sony Interactive Entertainment raportoi hiljattain 765 miljoonan dollarin arvonalentumistappiosta, joka liittyi Bungien omaisuuseriin. Tappio seurasi studion extraction-räiskinnän Marathonin julkaisua. Sony ei ole kertonut, miten peli on menestynyt julkaisunsa jälkeen.