Sony aikoo jatkaa panostamista live-service-peleihin. Ja kyllä, tämä siitä huolimatta, että yhtiön siirtymä kyseiseen genreen on ollut takkuinen ja täynnä peruttuja projekteja. PlayStationin johtaja Hideaki Nishino vakuutti japanilaiselle Famitsu-lehdelle, ettei yhtiö ole luopumassa strategiastaan.
"Live-service-peleissä on tärkeää tarjota jatkuvasti jotain uutta. Genre itsessään on suhteellisen uusi, ja monet kokeilevat erilaisia lähestymistapoja, joten aiomme jatkaa uusien haasteiden ottamista tässä kontekstissa", Nishino sanoi. Hän kuvaili live-service-pelejä sisällöksi, joka houkuttelee käyttäjiä maailmanlaajuisesti, ja kertoi Sonyn haluavan elvyttää markkinaa sekä omilla että kolmannen osapuolen peleillä.
Nishinon mukaan yhtiö katsoo uusien julkaisujen markkinoinnin lisäksi sitä, mitä vanhemmille peleille voidaan tehdä keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Esimerkkinä jatkuvasta panostuksesta hän nosti esiin Arc System Worksin kehittämän ja Sonyn julkaiseman Marvel Tōkon: Fighting Souls -pelin.
Lukujen valossa into on ymmärrettävää, ainakin osittain. Sony ilmoitti vuonna 2022 aikovansa kehittää kymmenen live-service-peliä maaliskuuhun 2026 mennessä, mutta puolitti tavoitteen myöhemmin. Julkaistuista peleistä vain Arrowhead Game Studiosin Helldivers 2 nousi suureksi menestykseksi: siitä tuli PlayStationin nopeimmin myynyt peli, ja sitä myytiin yli 15 miljoonaa kappaletta vuoden 2024 loppuun mennessä.
Muut yritykset sujuivat heikommin. Vuoden 2024 Concord vedettiin myynnistä kaksi viikkoa julkaisun jälkeen. Sony perui myös useiden studioiden live-service-projekteja, mukaan lukien Bend Studion ja Bluepoint Gamesin hankkeet. Jälkimmäinen studio suljettiin kokonaan aiemmin tänä vuonna. Kotaku kertoo lisäksi perutusta The Last of Us Online -pelistä, joka oli raporttien mukaan lähes 80-prosenttisesti valmis, kun se laitettiin jäihin.
Sonyn 3,7 miljardin dollarin Bungie-kauppa on niin ikään ollut myrskyisä. Yhtiö kirjasi äskettäin 765 miljoonan dollarin alaskirjauksen Bungie-omaisuuteen liittyen.
Nishino kommentoi myös Sonyn PC-strategiaa. Yhtiö poisti viimeisimmistä asiakirjoistaan maininnan aikeistaan tuoda ensimmäisen osapuolen pelejä useille alustoille, kuten PC:lle. Nishinon mukaan yksittäisten yksinpelien arvoa hiotaan jatkossa PlayStationilla, kun taas live-service-pelien perustana pidetään sekä PS5:tä että PC:tä. "Jos PC-julkaisu voi maksimoida pelin pelikokemuksen, harkitsemme sitä jatkossakin", hän sanoi.
Lisäksi Nishino vihjasi Sonyn laajentavan oheislaitevalikoimaansa. "PlayStation yhdistetään vahvasti olohuoneen television ääressä pelaamiseen, mutta aiomme julkaista monitoreja ja kaiuttimia, jotta sitä voi pelata mukavasti myös muualla", hän kertoi viitaten muun muassa PlayStation Portal -laitteeseen.
Sonyn talousjohtaja Lin Tao puolusti viime vuonna tulosjulkistuksessa live-service-panostusta sillä, että se on tuonut yhtiölle tulonlähteen, jota ei ollut olemassa viisi vuotta sitten.