Valve myöntää suoraan, ettei sillä ole minkäänlaista neuvotteluvoimaa ostaessaan muistipiirejä niitä valmistavilta harvoilta suuryrityksiltä. Yhtiön mukaan se vain hyväksyy sille tarjotun hinnan kuukausittain, sillä kaupasta kieltäytyminen katkaisisi suhteen kokonaan. Asiasta kertoi Valven insinööri Pierre-Loup Griffais Gamers Nexusin haastattelussa.

"Ei ole sopimusta, ei ole mitään", Griffais sanoi. "Ne tyypit antavat meille hinnan kuukaudessa tai jotain, ja sanovat, että saat ostaa tämän verran, ja se on kyllä tai ei. Ja jos sanomme ei, ne eivät enää koskaan puhu meille."

Valve ei ole solminut yhtäkään hankintasopimusta DRAM-valmistajien kanssa. Syyksi yhtiö nimeää tekoälyteollisuuden nopean kasvun: AI-yritykset varaavat samoja muistikomponentteja, joita kuluttajaelektroniikka tarvitsee, ja kun kysyntä ylittää tarjonnan, hinnat ovat nousseet jyrkästi.

Tämä selittää myös Steam Machinen 1 049 dollarin hinnan, joka julkistettiin aiemmin. Arvioiden mukaan laite olisi maksanut noin 750 dollaria ennen RAM-kustannusten kasvua. Rajallisen saatavuuden vuoksi osa Steam Machineista toimitetaan yhdellä 16 gigatavun muistikammalla ja osa kahdella 8 gigatavun kammalla. Valven mukaan ratkaisu ei aiheuttanut testeissä havaittavia eroja suorituskyvyssä.

Ongelma ei rajoitu Valveen. Gamers Nexus huomautti, että sama koskee esimerkiksi G.Skilliä, joka on myynyt muistia kuluttajille vuosikymmeniä mutta kamppailee nyt saadakseen tarvitsemansa osat. Micronin ja Samsungin kaltaiset DRAM-valmistajat keskittyvät toimittamaan muistia tekoälyalan hyperscaler-yrityksille ja datakeskuksille, jotka ostavat suuria määriä kuukausia etukäteen. Osa valmistajista on lopettanut kuluttajamuistin valmistuksen kokonaan.

Myöskään konsolivalmistajat eivät ole turvassa. Sekä Sony että Microsoft ovat ilmaisseet huolensa uusien konsolien julkaisemisesta poikkeuksellisen kysynnän aikana, ja Apple on myöntänyt joidenkin hinnankorotustensa olevan "väistämättömiä".

Korkeasta hinnasta huolimatta IGN:n arvostelu piti Steam Machinea helposti suositeltavana ja kuvasi sitä "lähes varmasti helpoimmaksi tavaksi päästä PC-pelaamisen pariin juuri nyt". Arvostelu totesi laitteen olevan kuitenkin "hieman liian kallis haastaakseen PS5:n tai Xbox Series X:n". Tilanteen ei odoteta helpottuvan lähitulevaisuudessa, sillä yritykset jatkavat mittavia investointeja tekoälyyn ja datakeskuksiin.