Washingtonin osavaltion julkaisemat viralliset asiakirjat kertovat nyt, kuinka laajoja Sonyn ja Bungien irtisanomiset todella ovat. Destiny 2:n kehittäjän Bellevuen-toimipisteestä vähennetään 292 työntekijää, joiden työsuhteet päättyvät virallisesti heinäkuun 9. päivänä.

Luku käy ilmi Sonyn osavaltion työllisyysviranomaisille jättämästä WARN-ilmoituksesta, jonka Game File nosti esiin. Koska ilmoitus koskee vain Washingtonissa sijaitsevia Bungien ja Sonyn työpaikkoja, todellinen vaikutus voi olla tätäkin suurempi muualla työskentelevien osalta. Bungiella raportoitiin olleen 850 työntekijää vuonna 2024, eikä ole tiedossa, kuinka monta heistä jää jäljelle.

Kyseessä on Bungien kolmas irtisanomiskierros kolmessa vuodessa. Seattle Timesin mukaan studiolla oli aikoinaan 1 000 työntekijää Bellevuessa, ja lokakuun 2023 ja heinäkuun 2024 välillä yhtiö irtisanoi noin 320 henkilöä. Paikallismedia on kutsunut leikkauksia "verilöylyksi".

WARN-ilmoituksessa työntekijöiden nimet on peitetty, mutta tehtävänimikkeet näkyvät. Vähennykset koskettavat kaikkia osastoja: taiteilijoita, teknisiä animaattoreita, äänisuunnittelijoita, insinöörejä, tuottajia ja systeemisuunnittelijoita sekä Sonyn tukitiimejä, jotka hallinnoivat Bungien infrastruktuuria. Useat entiset työntekijät ovat vahvistaneet sosiaalisessa mediassa joutuneensa irtisanotuiksi, osa heistä yli vuosikymmenen Bungie-veteraaneja.

Myös johdossa on liikettä. Bloombergin Jason Schreierin mukaan studion johtaja Justin Truman, joka seurasi Pete Parsonsia viime vuonna, on jättänyt tehtävänsä. Forbesin Paul Tassin mukaan johtoon on noussut entinen operaatioista vastannut varatoimitusjohtaja Poria Torkan. Sosiaalisessa mediassa huomiota on kerännyt ilmoituksen "Chief Vision Officer" -nimike. Osa arvelee kyseessä olevan Bungien perustaja sekä Halon ja Destinyn luoja Jason Jones, joka esiintyi tällä tittelillä vuoden 2021 Destiny 2 -videolla. Asiaa ei ole vahvistettu.

Sony osti Bungien vuonna 2022 noin 3,7 miljardin dollarin kaupassa. Yhtiö raportoi hiljattain 765 miljoonan dollarin arvonalentumistappion, joka liittyi nimenomaan Bungien heikkoon menestykseen.

Leikkaukset seuraavat Destiny 2:n uuden sisällön päättymistä. Pelin viimeinen suuri päivitys Monument of Triumph julkaistiin 9. kesäkuuta, mikä päätti yhdeksän vuotta kestäneen sisältötarjonnan. IGN:n mukaan päätös syntyi alkuvuodesta, kun joulukuun Star Wars -aiheinen Renegades-laajennus menestyi vielä kesän Edge of Fate -laajennusta heikommin. Suunnitelma franchisen uudelleenkäynnistämisestä nimellä "Destiny Infinity" hylättiin liian suurten kustannusten ja riskien vuoksi, eikä Destiny 3:n kehitystä ole aloitettu.

Bloombergin mukaan Bungie keskittyy lähitulevaisuudessa extraction-räiskintäpeli Marathoniin, joka julkaistiin maaliskuun alussa yli 250 miljoonan dollarin budjetilla. Analyytikkojen mukaan myös Marathon on jäänyt myyntiodotuksista. Sony vakuuttaa pysyvänsä pelin takana.